ABHATI – Botanisk skønhed & æstetisk aktivisme

abathi_saebe_02-566x377abhati_miljo_04-566x378

 

 

 

 

 

Abhati Suisse er et hudpleje- og velværemærke, der er produceret i Schweiz, grundlagt af Anju Rupal, baseret på etisk tænkning og samtidig dybt forankret i den indisk-ayurvediske tradition. Selve ordet Abhati kommer fra sanskrit og bety- der “Oplys din sjæl”.

ÆSTETISK AKTIVISME
Hvert produkt indeholder “a dream, a vision, a mission and a cause”: Abhati har som drøm om at gøre verden til et sted, hvor vi bliver lidt bedre til at hjælpe hinanden – en vision om at skabe produkter, der løser problemer frem for at være med til at skabe nye – en mission om at forene økologisk dyrkede, ayurvediske planter og schweiziske urters terapeutiske kvaliteter i en serie luksuriøse, bæredygtige fair-trade skønhedsprodukter – og den gode sag: at finansiere indiske pigers skolegang og modvirke, at mange i dag tages ud af skolen allerede i 12-års alderen for at blive gift væk. “I et marked, der ikke mangler hudplejemærker, er disse hjørnestene for Abhati en afgørende faktor – vores eksistensberettigelse”, siger Anju Rupal.

1 PRODUKT – 1 PIGE – 1 MÅNED I SKOLE
Takket være Anju Rupals indiske baggrund taler hun sproget, og det har været en afgørende faktor for at kunne finde de rette samarbejdspartnere og NGO’er til at føre mærkets gode sag ud i livet og sørge for, at 1 solgt produkt betaler 1 måneds skolegang for 1 pige.

Uddannelse gør det muligt for pigerne at skabe en bedre fremtid – ikke kun for sig selv, men også for deres familie og lokalsamfund. Sideløbende hermed fokuserer Abhati Suisse også på at selvstændiggøre farmere og andre, der indgår som led i produktionen. De vilde og vildthøstede eller bæredygtigt dyrkede ingrediensers er alle fair-trade. Det betyder bl.a., at produkterne ikke kun er gode for dig, men også for farmerne – og for Moder Jord: “Økologiske ingredienser er bedre for dig, fordi de indeholder de højeste niveauer af velgørende antioxidanter, vitaminer, mineraler og næringsstof- fer. De er bedre for farmerne og deres familier, fordi de indbringer en bedre pris. Men de er også bedre for planeten – de er naturligvis bio-nedbrydelige og fri for toksiske pesticider og kemisk kunstgødning, hvilket er vigtigt i verden i dag”, siger Anju Rupal.

“Pressen har opfundet udtrykket “æstetisk aktivisme” om os”, fortsætter hun. “Vi har været lidt tilbageholdende med at tage det til os i lyset af alt, hvad der sker i verden i dag – det skulle nødigt misforstås, for Abhati handler SÅ meget om “pe- ace & love”, om at værdsætte sig selv og andre, om at håbe og gøre det bedste for alle, man kommer i berøring med”.

DEN VIGTIGE ÅBENHED
Mærkets internationale hjemmeside viser på et barometer antallet af piger, Abhati har sendt i skole – målet er at runde millionen senest 2025. Denne løbende status er prioriteret højt. “Undersøgelser viser, at kun 5% af forbrugerne tror på, at firmaerne gør alt det, de siger, de gør”, siger Anju Rupal. Derfor er det vigtigt for hende at sikre, at Abhati’s kunder ikke skal være i tvivl, og med produkterne søger hun ikke kun at møde, men også at overgå sine kunders krav og forventnin- ger om kvalitet og renhed på alle niveauer. ‘‘For os alle som forbrugere handler det nu om at leve mere bevidst, om at stille spørgsmål til, hvor et produkt kommer fra, og hvordan det er blevet til. Det handler ikke længere kun om ingredien- serne”, vurderer hun.

AYURVEDISK VISDOM FORTOLKET AF NOGLE AF BRANCHENS
FREMMESTE PROFESSIONELLE
Abhati er inspireret af ayurvedas søgen efter balance mellem energier for at skabe ro i krop, sind og sjæl. Serien lægger vægt på at skabe harmoni mellem den fysiske, mentale og spirituelle verden med henblik på den enkeltes fulde velvære – skønhed inden i som uden på.

Udviklingsarbejdet er finansieret af crowdfunding kombineret med ”frivillige donationer af arbejdstid”: Anju Rupal har fundet dygtige mennesker inden for skønhedsindustrien og design-universet og motiveret dem til at deltage for, som hun kalder det, at “pay it forward”: at lade deres viden komme andre til gode. Nogle af branchens mest respekterede navne har doneret deres tid og engagement med den ene klausul, at de ville have frie hænder – fra de fagpersoner, der har fundet frem til og indkøbt råmaterialerne over dem, der har formuleret produkterne i laboratorierne og den anerkendte parfumeur Geza Schön, der har komponeret duftene, til designbureauet Paperlux, som bl.a. også arbejder for Hermès og Alexander McQueen, og som har stået for den visuelle del. Sammen har de frembragt, hvad der i dag fremstår som verdens første æstetisk og aktivistisk udviklede, naturlige hudplejemærke.

HUDPLEJE AF BEDSTE KVALITET
“Der har altid været opmærksomhed om fordelene ved ayurvediske behandlinger og opskrifter, og vi har anvendt oprin- delige healingmetoder i produkterne bl.a. som beskrevet i den ayurvediske tekst Sahasrayogam. Og vores koldpressede olier har gennemgået kacha ganni, en gammel, ayurvedisk metode, hvor de langsomt varmes over ild med urter som indigo, brahmi og bhringraj”, fortæller Anju Rupal. Hun fortsætter: ”Men forbrugerne af i dag er vidende, deres spørgs- mål handler mere om ‘hvordan’ det virker, ikke kun ‘om’ det virker. Derfor har vi også kliniske studier og forskningspapi- rer, der viser os, præcis hvordan en bestemt opskrift eller urt virker sammen med kroppens kemi til fordel for os”.

Abhati’s kunder skal altså vælge mærket primært for dets kvalitative egenskaber – ikke kun ud fra velgørenhed. ”Jeg mener, velgørenhed er gammeldags – i stedet skal vi over i ”social enterprises” – virksomheder med et socialt sigte ind- bygget i selve deres DNA”.

DE FØRSTE 8…
Resultatet er en serie høj-effektive og etiske, økologiske produkter, skabt til et kræsent klientel – til en pris, som gør det muligt for alle at være med (95 – 475 kr.). Sortimentet vil blive udbygget til et fuldt hudplejesortiment, men omfatter i dag 8 produkter: Yamuna Nourishing Shampoo, Mahakali Nourishing Conditioner, Chambal Sacred Hair Oil, Periya Cleanser (body wash), Kanva Body Lotion, One Hand Washes the Other, Mahanadi Lip Treatment og Purvanchal Candle.

Hvert produkt er et resultat af grundig, forskningsmæssig research, fremstillet med de bedste råmaterialer uden brug af kemiske ingredienser, parabener eller dyreforsøg. De er også, hvad Anju Rupal kalder ”factory-free”: alt fra start til slut laves i huset, fra produktudviklingen i laboratoriet over produktionen til produkterne fyldes og pakkes ved håndkraft. ”Det er meget usædvanligt, at arbejdet ikke er uddelegeret til en fabrik”, siger Anju Rupal, ”men vores team ønskede at lave deres egne formuleringer fra scratch, så de havde fuld kontrol over hvert eneste trin”. Flere af produkterne giver i øvrigt mulighed for fleksibel anvendelse – fx er læbebalmen suveræn til neglebånd, hårolien er god pre-shave til mænd og conditioner’en perfekt, når benene skal barberes.

At Abhati socialt og miljømæssigt agerer i fremtidens interesse ses også af, at virksomheden er tildelt en B Corp-certificering (se bilag). Anju Rupal: ”B Corps sætter standarderne for, hvorledes alle virksomheder i fremtiden bør agere. Vi er meget stolte af vores certificering – ikke mindst fordi den betyder, at vi er med til at vise vej for andre beauty brands”.

For yderligere information kontakt venligst Mette Ljunggren på mette@fday.dk eller
tlf. 22949400.